s důrazem na gramatiku
Která slovesa se používají s každým z pádů
Většina sloves se váže k určitému mluvnickému pádu a pro správné mluvení a psaní je dobře vědět, ke kterému. I když se mnoha slovesa dají použít s několika pády, mají zpravidla nějaký „hlavní“ pád, který odpovídá jejich základnímu významu.
Tady uvádím jen slovesa, která se vážou k jednotlivým pádům bez předložky (za výjimkou 6. pádu, který se s předložkou používá vždy). Proč? Protože samotná předložka docela jednoznačně určuje pád, a tak ani nepotřebujeme vědět, ke kterému pádu se váže například sloveso setkat se, pokud víme, že se setkáme s někým. Předložka s totiž jednoznačně vyžaduje 7. pád. Nebo když víme, že se oblékáte do něčeho, protože po předložce do vždy bude následovat 2. pád. Pokud o tom chcete vědět víc, najdete vazby předložek s každým z pádů v dalším postřehu.
Pro 1. a 5. pád pádové vazby samozřejmě neexistují. Níže najdete slovesa a příklady vět se nimi v ostatních pádech. Mějte ale na vědomí, že jsou to jen nejtypičtější použití a některá z těch sloves se mohou vázat i k dalším pádům. A samozřejmě nejsou to všechna slovesa pro každý pád, jenom ta nejčastější.
Slovesa s 2. pádem (genitivem)
S 2. pádem (koho? čeho?) se používá velké množství zvratných sloves tvořených zájmenem se). Mezi základní taková slovesa patří:
Základní slovesa
| zeptat se | Zeptej se někoho na cestu. |
| bát se | Žraloků se bojí všichni. |
| leknout se | Zloděj se lekl policisty. |
| napít se | Mám žízeň potřebuju se napít vody. |
| najíst se | Před cestou je dobré se najíst hutné polévky. |
Další zvratná slovesa slovesa, která se vážou k 2. pádu mají již pokročilejší význam a způsob použití:
Pokročilá slovesa
| dotýkat se | Dotknul jsem se obrazovky, ale mobil nereagoval. |
| týkat se | Tento problém se týče jen kuřáků. |
| vzdát se | České družstvo se nevzdalo boje a vyhrálo mistrovství světa. |
| zbavit se | Tohoto zlozvyku se těžko zbavíme. |
| dočkat se | Nemůžu se dočkat letních prázdnin. |
| dožít se | Někteří psi se dožívají až patnácti let. |
| zúčastnit se | Kdo se zúčastní nové soutěže? |
| držet se | Držím se otcových rad celý svůj život. |
| ujmout se | Iniciativy se ujalo domácí družstvo. |
| chopit se | Dobrý podnikatel se umí chopit příležitosti. |
| zmocnit se | Zloději se chtěli zmocnit jeho peněz. |
| dopustit se | Při plánování jsme se dopustili několika chyb. |
| zastat se | Zastat se slabšího je správné. |
Kromě toho se k 2. pádu vážou některá zvratná slovesa tvořená zájmenem si a řada nezvratných sloves a výrazů:
Slovesa se si a nezvratná slovesa a výrazy
| všimnout si | Zloděj si nevšiml kamer a byl chycen. |
| vážit si | Moc si vážím vaší účasti na oslavě. |
| litovat | Sportovci litovali ztracených možností. |
| být líto | Nám bylo líto hladových koťátků. |
| být schopen/schopna | Vyděšená holčička nebyla schopna řeči. |
| dosáhnout | Letos dosáhneme lepších výsledků než vloni. |
| nabýt | Zákon nabývá platnosti od příštího roku. |
Slovesa s 3. pádem (dativem)
Následující slovesa se vždy pojí s 3. pádem (komu? čemu?). Jsou velmi často používaná a je dobré se je všechna naučit:
| rozumět | Mladí lidé lépe rozumí novým technologiím. |
| chutnat | Ovcím chutná seno. |
| děkovat | Děkuji vám za návštěvu. |
| blahopřát | Blahopřeji ti k výročí. |
| gratulovat | Předsedkyně komise gratulovala vítězkám. |
| pomáhat | Čtení pomáhá dětem rozvíjet myšlení a řeč. |
| vadit | Řidičům vadí opravné práce na mostě. |
| překážet | Špatně zaparkovaná auta překáží hasičům i popelářům. |
| scházet | Cizincům scházela pracovní povolení. |
| ublížit | Jarní mrazy ublížily jahodám. |
| vyhovovat | Moje stávající práce mi dobře vyhovuje. |
| fandit | Na olympiádě budu fandit všem našim sportovcům. |
| slušet | Tmavá barva vlasů nesluší každému. |
| vyhnout se | Rizikovým situacím je lepší se vyhnout. |
| věnovat se | Věnovat se dětem jako pedagog není lehká práce. |
| podobat se | Vzhledem se podobala otci a povahou mamince. |
Existují slovesa, která se obvykle vážou hned ke dvěma pádům, 3. a 4. (například, dát někomu něco). Slovo ve 4. pádě zpravidla lze vypustit, zatímco slovo ve 3. pádě potřebujeme uvést vždy. Je takových sloves celá řada, uveďme některá z nich:
| dát | Dej mu svoje číslo. |
| doporučit | Tohoto lékaře mi doporučil známý. |
| nabídnout | Nabídnu vám něco k pití? |
| ukázat | Mohl byste mi ukázat cestu na mapě? |
| vysvětlit | Učitel vysvětlil úkol žákům. |
| závidět | Závidím sousedovi jeho novou motorku. |
| půjčit | Půjčím vám svůj mobil, abyste zavolala domů. |
| slíbit | Ředitel slíbil zaměstnancům navýšení mzdy. |
| vrátit | Musím vrátit kamarádovi autosedačku už tento víkend. |
| poskytnout | Prodejce je povinen poskytnout zákazníkům informace o původu zboží. |
Slovesa s 4. pádem (akuzativem)
K 4. pádu (koho? co?) se vážou slovesa vyjadřující děj, který je směrován přímo na předmět děje. Je takových sloves obrovské množství, proto tady uvedu jen ta základní a pak ta netypická, se kterými 4. pád cizinec často ani neočekává. Nejčastěji se taková slovesa používají bez předložky:
Slovesa bez předložky
| mít | Ve čtvrtek budeme mít schůzku. |
| dělat | Většině lidí nakupování dělá radost. |
| vidět | Na obloze bylo vidět hvězdy. |
| slyšet | V nových sluchátkách jsem dobře slyšel řeč i hudbu. |
| znát | Znáte poblíž nějakou dobrou kavárnu? |
| hledat | Hledáme nové zaměstnance. |
| ztratit | Ztratila jsem klíč od domu. |
| číst | Zprávy si čtu na internetu. |
| psát | Dnes ještě musím psát domácí úkoly. |
| vařit | Rybu vařím ve velkém hrnci. |
| pít | Piju kávu cestou do práce. |
| jíst | Markéta nerada jí tučné maso. |
| dát si | Na oběd si dal kuřecí řízek. |
| užít si | Užijte si dovolenou! |
| učit se | Ve škole se žáci učí matematiku a dějepis. |
Nicméně najdou se také slovesa, která vyžadují 4. pád a používají se s předložkou. I když jsem v úvodu psal, že předložkové vazby skoro jednoznačně určují pád následujícího podstatného jména, není vazba těchto sloves s 4. pádem pro cizince intuitivní a proto je tady uvádím. Jedná se o předložky na, o, za nebo v:
Slovesa s předložkou
| čekat na | Pes čeká na svého majitele. |
| ptát se na | Děti se ptají na spoustu věcí. |
| dívat se na | Rád se dívám na české komedie. |
| obrátit se na | V případě dalších dotazů se obraťte na naši telefonní linku. |
| starat se o | Pokud budeme na dovolené, o naši kočku se postará sousedka. |
| bát se o | Bojím se o své děti, když se nevrátí včas. |
| prosit o | Poprosím o jednu kávu s mlékem. |
| žádat o | Pro cestu do Ameriky potřebuju požádat o americké vízum. |
| přijít o | Během krize firma přišla o všechen předchozí zisk. |
| ucházet se o | České firmy mohou ucházet o evropské veřejné zakázky. |
| opřít se o | Aby nespadla, stařenka se opřela o stůl. |
| jednat se o | Jedná se o jednu z nejúspěšnějších českých firem. |
| jít o | Jde nám především o kvalitu výrobků. |
| omlouvat se za | Policista se omluvil za nesprávnou pokutu. |
| stydět se za | Kluci se styděli za své neslušné chování. |
| věřit v | Věřím v sebe a svoje přátele. |
| brát v | Musíme brát v úvahu názor protější strany. |
| vstoupit v | Nový jízdní řád vstoupí v platnost od pondělí. |
Kromě toho se 4. pád občas pojí s předložkou po. Nestává se to však s určitými slovesy, ale s určitými podstatnými jmény:
| po pás | Stála po pás ve vodě. |
| po dobu | Po dobu platnosti jízdenky můžete přestupovat na jiný dopravní prostředek. |
Slovesa s 6. pádem (lokálem)
6. pád (o kom? o čem?) je předložkový pád. To znamená, že se vždy používá s nějakou předložkou. S předložkou o vyjadřuje tento pád téma, o kterém mluvíme, nebo časovou polohu s některými časovými úseky (víkend, prázdniny, dovolená, Vánoce, přestávka):
Slovesa s předložkou o
| vědět o | O jejich domluvě jsem nic nevěděl. |
| o prázdninách | O prázdninách jsme jeli k moři. |
S předložkami na, v, po a při se tento pád používá s různými slovesy k vyjádření prostorové nebo časové polohy:
Slovesa s předložkami na, v, po a při
| sedět na | Na koni jsem poprvé seděla v šesti letech. |
| čekat v | Čekám ve frontě a nudím se. |
| mít v | Další zkoušku budu mít v únoru. |
| jít po | Šli jsme po jižní straně kopce. |
| odpočinout si po | Po obědě si trochu odpočinu. |
| dodržovat při | Při montáži musíme dodržovat všechny pokyny. |
Existuje však i řada sloves, která se pojí s 6. pádem a mají spíše přenesený význam:
Slovesa s přeneseným významem
| pracovat na | Preferuju pracovat na vlastních projektech. |
| domluvit se na | Na schůzce jsme se domluvili na dalším postupu. |
| záležet na | Úspěch v podnikání záleží na mnoha faktorech. |
| pokračovat v | V práci pokračovali již další den. |
| vyznat se v | Je příjemná a vyzná se ve svém oboru. |
| stýskat se po | V zahraničí se mi stýskalo po domově. |
Slovesa se 7. pádem (instrumentálem)
Z nejčastějších sloves, která se vážou k 7. pádu (kým? čím?), se dá uvést následující:
Základní slovesa
| začínat | Úspěšná léčba začíná stanovením přesné diagnózy. |
| končit | Pátá kapitola končí rokem 1918. |
| chlubit se | Nerad se chlubil svými úspěchy v podnikání. |
| trápit se | Trápím se touto bolestí už rok. |
| stát se | Pronájem nemovitostí se pro společnost stal důležitým zdrojem příjmů. |
Přidáme k nim ještě pár sloves pro pokročilejší studenty:
Pokročilá slovesa
| plýtvat | Doma děláme všechno pro to, abychom neplýtvali potravinami. |
| zabývat se | Na lekci se budeme zabývat českou gramatikou. |
| kochat se | Večer jsme chodili k moři kochat se západem slunce. |
| řídit se | V práci se musíme řídit pokyny nadřízeného. |
| pohrdat | Muži čím dál méně pohrdají domácími pracemi. |
Na závěr ještě jednou podotknu, že uvedená slovesa jen znázorňují nejtypičtější případy. Když bylo tady sloveso uvedeno jako používané s jedním z pádů, neznamená to, že nemůže být použito i s jiným pádem. Tak, můžeme slyšet něco (4. pád) a také slyšet o něčem (6. pád), bavit se o něčem (6. pád) a také bavit se s někým (7. pád), končit něco (4. pád) a také končit něčím (7. pád), sledovat něco (4. pád) a také sledovat za něčím (7. pád) a podobně.
Teď pojďme upevnit právě získané znalosti. Napište 5 až 10 vět s těmito slovy a pošlete mi je na kontrolu:
Čtěte dál:
- Naučte se slova s hláskovou změnou ů na o (a také í na ě)
- Kdo všechno spadá do mužského životného rodu
- Slova s nepravidelnou formou množného čísla
- Které předložky se pojí s každým z pádů
- Shoda mezi 2. pádem jednotného a 1. pádem množného čísla